XI Forum Assistance

Europ Assistance Polska wraz ze Związkiem Banków Polskich zorganizowała jedenastą edycję Forum Assistance. W dniu 17 maja 2017 roku prawie stu ekspertów z branży ubezpieczeniowej, bankowej i leasingowej omawiało najnowsze trendy technologiczne w usługach finansowej oraz szanse i wyzwania jakie stoją przed branżą w kontekście wprowadzania innowacyjnych rozwiązania.

Szeroko pojęta digitalizacja jest niezaprzeczalnym trendem. Od kilku lat obserwujemy rosnącą rolę nowych rozwiązań technologicznych. Internet odgrywa obecnie kluczową rolę zarówno w biznesie, jak i w Ĺźyciu kaĹźdego człowieka. Dlatego tak waĹźne jest, aby rozwiązania biznesowe szły w parze z innowacjami technologicznymi.

Innowacje w finansach

Sektor bankowy w Polsce jest jednym z najnowocześniejszych w Europie a nawet na świecie. Banki wychodzą naprzeciw oczekiwań swoich klientów i chętnie korzystają z  nowoczesnych technologii. Włodzimierz Kiciński, Wiceprezes Związku Banków Polskich przybliĹźył uczestnikom spotkania inicjatywy polskiego sektora bankowego w zakresie innowacji technologicznych.

Z jednej strony sektor bankowy dąży do nowoczesnych rozwiązań, z drugiej musi dostosować się do rekomendacji i regulacji prawnych. Swoimi doświadczeniami  w tym zakresie podzielił się Jan van der Saar, Innovation Project Manager w  Banku Zachodnim WBK, który przedstawił dylematy z jakimi mierzą się „innowacyjne” banki. 

Underwriting w erze cyfrowej to kolejny temat dotyczące innowacyjnego podejścia do usług finansowych. Iain Woodward, Senior Underwriting Manager z Europ Assistance S.A. Irish Branch omówił proces digitalizacji z punktu widzenia branĹźy ubezpieczeniowej, w tym moĹźliwości pokrywania nowych ryzyk przez ubezpieczyciela.

Z kolei Piotr Siciak, Dyrektor w KPMG w swojej prezentacji poruszył, coraz bardziej popularny temat cyfryzacji pracy i rozwiązań związanych z automatyzacją procesów i ich implementacji w branĹźy finansowej. Omówił praktyczne rozwiązania i korzyści jakie płyną z RPA  (Robotic Process Automation), oraz modele operacyjne  pozwalające na wyręczenie lub wsparcie pracowników przez technologię. 

Modele biznesowe i usługi instytucji finansowych, które sprawdzały się w dotychczasowych warunkach rynkowych, w obliczu rosnącej roli nowoczesnych technologii, muszą jeszcze bardziej ewoluować w stronę innowacji. Cieszymy się, Ĺźe w tym roku podczas konferencji zaprezentowali się  wiodący eksperci oraz analitycy z branĹźy bankowo-ubezpieczeniowej, którzy podzielili się swoją wiedzą i doświadczeniami. Mamy nadzieję, Ĺźe szeroko omawiane w tym roku zagadnienia dotyczące innowacji technologicznych w usługach finansowych będą Ĺşródło inspiracji dla branĹźy – powiedział Ryszard Grzelak, Prezes Zarządu Europ Assistance Polska.

Wszystkie tematy poruszone podczas spotkania były podstawą do dyskusji i wymiany doświadczeń na temat związany z innowacjami technologicznymi w branĹźy finansowej. Moderatorem debaty był Ryszard Grzelak, Prezes Europ Assistance Polska i Norbert Jeziolowicz, Dyrektor Związku Banków Polskich. Uczestnikami panelu dyskusyjnego byli Iain Woodward, Senior Underwriting Manager z Europ Assistance S.A. Irish Branch, Tomasz Dymowski, Dyrektor Departamentu Zarządzania Ofertą Produktową, Raiffeisen Polbank,Garry Fuller, Head of International Business Development, CACI Dublin (Credit Agricole Creditor Insurance) i Jan van der Saar, Innovation Project Manager, Bank Zachodni WBK.

Świadomość zagrożeń cybernetycznych

Nie moĹźemy zapomnieć jednak, Ĺźe pomimo iĹź internet daje nam nieskończenie wiele moĹźliwości, w niektórych sytuacjach moĹźemy być naraĹźeni na nieprzyjemne sytuacje takie jak ataki hakerskie, czy naruszenie dobrego imienia. Rozwój branĹźy pod kątem innowacji technologicznych moĹźliwy jest jedynie przy optymalizacji procesów związanych z  cyberbezpieczeństwem i zwiększenia świadomości uĹźytkowników.

Kolejna prezentacja przeprowadzona przez Justynę Niebutkowską, Zastępcę PR&Marketing Managera w Europ Assistance Polska przedstawiała wyniki badania na temat świadomości i obaw Europejczyków związanych z zagroĹźeniami cybernetycznymi. Badanie zostało przeprowadzone w sześciu europejskich krajach ( Polsce, Francji, Hiszpanii, Włoszech, Belgi i Niemczech) i dotyczyło zachowań podejmowanych w internecie,  uĹźywanych zabezpieczeń, obaw zawiązanych z korzystaniem z internet, a takĹźe potrzeby ochrony przed zagroĹźeniami cybernetycznymi.

Wyniki badania pokazują, Ĺźe Europejczycy wykorzystują internet do odwiedzania stron www i wysłania maili, a z sieci najczęściej korzystają w domu. Okazuje się, Ĺźe tylko 42% osób obawia się róĹźnych zagroĹźeń związanych z uĹźywaniem internetu, co ciekawe Polacy znaleĹşli się na ostatnim miejscu 3/4 z nas w ogóle nie obawia się takich sytuacji. Budowanie świadomości zagroĹźeń jest rolą kaĹźdej instytucji, która zarządza danymi klienta, zwłaszcza instytucji finansowych. W sytuacji cyberataku, klient zazwyczaj nie wie co zrobić, do kogo się zwrócić i z jakiej pomocy skorzystać. Warto aby instytucje finansowe mogły zaoferować swoim klientom ochronę właśnie na taką okoliczność. – powiedziała Justyna Niebutkowska, Zastępca PR&Marketing Managera w Europ Assistance Polska.

Forum Assistance organizowane jest od 2007 roku i kaĹźdego roku gromadzi ponad 100 ekspertów branĹźy ubezpieczeniowej i bankowej. Corocznie konferencja koncentruje się wokół aktualnych trendów rynkowych z branĹźy bancassurance. Partnerami medialnymi wydarzenia byli: Dziennik Ubezpieczeniowy, Gazeta Ubezpieczeniowa, Gazeta Finansowa, Miesięcznik Ubezpieczeniowy, Miesięcznik Finansowy BANK, oraz portale bankier.pl i aleBank.pl.